Cestou do cloudu nestačí jen vědět „kam kráčet“. Je třeba vědět odkud vůbec vyrážíme, kudy jít, jakým tempem i jak se na cestu připravit. A právě na tyto otázky odpovídá cloud strategie a roadmapa. Jeden takový komplet cestovních dokumentů si od nás nechala vypracovat Tatra banka na začátku své „cloud journey“.
Tatra banka na rozcestí
Tatra banka, aktuálně šestnáctinásobná slovenská banka roku, se za více než 30 let své existence vypracovala na středoevropského lídra v oblasti asset managementu a firemního i soukromého bankovnictví. Je součástí rakouské bankovní skupiny RBI Group a má důvěru jednoho milionu klientů.
V době, kdy Tatra banka obdržela od magazínu Global Finance ocenění pro World’s most innovative consumer digital bank za rok 2019, se již intenzivně zajímala o větší využívání cloudových služeb.
Motivovalo ji k tomu očekávání zrychlení dodávek klientům, využití inovativních technologií, zvýšení a podpora agility celé banky a v neposlední řadě i samo rakouské vedení, které definovalo cíle využití cloudu.
Quo vadis, Tatra banka?
Konkrétní podoba cloud strategie a roadmapy je pro každou společnost jiná. Vychází totiž z aktuálního stavu technologií, aplikací, IT týmů, procesů a bezpečnosti. I v případě Tatra banky z něj vzejde konkrétní sada pravidel, úkolů a v praxi realizovatelných cílů.
Po náročném několikakolovém výběrovém řízení svěřila Tatra banka vypracování cloud strategie a roadmapy ORBITu. Pokud víme, rozhodly v náš prospěch prokazatelné kompetence, dosavadní zkušenosti s tvorbou cloudových strategií a bytelný framework Cloud Journey, který jsme byli připraveni aplikovat na celý projekt.
Jak se tvořila cloud strategie a roadmapa
Půlroční projekt můžeme rozdělit do tří hlavních fází.
1) Assessment a identifikace úzkých míst
V první fázi jsme vyhodnocovali cloudovou vyspělost týmů a procesů, vhodnost aplikačního portfolia pro cloud a aktuální využití cloudových technologií. Platí, že čím je cloudová maturita (vyspělost) týmů a procesů organizace vyšší, tím lépe dokáže společnost cloud řídit, čerpat z něj benefity a zároveň minimalizovat rizika.
Jaká je cloudová vyspělost firmy a jak se určí? O tom pojednává tento článek.
Analýzou prošlo celé aplikační portfolio (z hlediska vhodnosti migrace do cloudu) a s ohledem na požadovanou cílovou cloud maturitu jsme identifikovali úzká místa v IT organizaci, procesech, architektuře a aplikacích.
Společně s IT týmem Tatra banky jsem analyzovali využití cloudových technologií AWS platformy a míru jejich adopce jednotlivými IT týmy. Jinými slovy jsme si v této fázi řekli, „kde jsme a kam kráčíme“.
2) Pojmenování a rozpracování oblastí pro implementaci cloudu (cloud focused area)
Druhá fáze projektu sestávala z více než 100 mítinků s jednotlivými týmy, při nichž jsme detailně diskutovali a realizovali jednotlivé agendy:
- možnosti koexistence cloudu s on-premise IT,
- přístup banky ke cloudu a pro co ho chce využít,
- jak bude cloud podporovat agilní transformaci,
- vytvoření cloudového týmu a jeho interakce s dalšími týmy IT,
- nastavení landing zóny AWS a nezbytných procesů,
- principy cloudové architektury (blueprinty) a preferované technologie,
- blueprinty provozního a bezpečnostního monitoringu,
- integrace DevOps s AWS a využití IaC (Infrastructure as Code),
- PoC aplikací a automatizace nasazení.
Do této fáze se na obou stranách zapojilo dohromady asi 50 osob.
3) Formulování cloud strategie a roadmapy
Na základě kroků a cílů, které jsme si odsouhlasili v předchozí fázi, jsme nakonec pro Tatra banku formulovali finální znění cloudové strategie. Na ni navázala tvorba roadmapy – tedy detailního plánu, jak tuto strategii v následujících třech letech realizovat – včetně náročnosti realizace a nákladů.
Perlička ze zákulisí: na finální verzi cloudové strategie jsme bez nadsázky pracovali v režimu 24/7. Jeden z členů našeho týmu totiž pobýval v Thajsku a časový posun nám umožňoval nepřetržitou práci na dokumentu.
Cloud strategie a roadmapa vstupuje do života
Rozsah a komplexnost projektu nakonec vyústily v posunutí termínu dokončení projektu o dva měsíce, což naštěstí nebyl důvod k nespokojenosti klienta. Navrženou cloud strategii s jejími 292 stranami přijala Tatra banka za svou a začala se jí řídit. Následná migrace AWS aplikací probíhá také v souladu s cloud strategií.
Fyzické setkání celého realizačního týmu se podařilo zrealizovat až v závěru projektu, kdy opadla omezení spojená pandemií covid-19.
Cloud strategie splnila svůj účel a umožňuje Tatra bance efektivně využít především AWS cloud. Tatra banka a její IT tým je díky cloud strategii připravený na budoucí výzvy spojené s využíváním cloudových technologií (a to po technické, procesní, organizační, bezpečnostní i legislativní stránce). Rámec plynoucí ze strategie je a bude aktivně aplikován ve všech běžících cloudových projektech.
Chcete se o tvorbě cloud strategie i roadmapy dozvědět víc? Přečtěte si o ní v tomto článku naší Encyklopedie cloudu.