Co uděláte, když si uvědomíte, že váš rozjetý migrační projekt do Azure Virtual Desktop nenaplní své cíle? Tedy že spolupráce s aktuálním dodavatelem vám nepřinese uživatelské benefity ani finanční a časové úspory? Společnost Accace se v nouzi obrátila na ORBIT, který dokázal nevydařený projekt migrace do AVD zachránit a naplnit jeho smysl.
Migrace do AVD: jak to vlastně začalo
Společnost Accace poskytuje účetní, daňové, finanční, HR a právní poradenství ve zhruba 50 zemích světa a v 500 firmách. Věnuje se také firemnímu vzdělávání a zlepšování firemní kultury klientů.
Před začátkem projektu byla závislá na komerčním datovém centru a své IT spravovala lokálně v on-premise prostředích – konkrétně v devíti geografických a jazykově odlišných regionech. Accace se chtěla z těchto závislostí a omezení vyvázat a přejít na bezpečné online řešení, ve kterém:
- se budou stovky zaměstnanců připojovat ke svému desktopu na dálku,
- může společnost své IT prostředí spravovat centrálně.
V rámci celkové strategie přesunu z komerčních datových center do cloudových služeb se rozhodli využívat známého konceptu virtuálního desktopu, ale s využitím platformní služby Azure Virtual Desktop (AVD).
AVD splňuje požadovaná kritéria: platforma je jednoduše udržovatelná, škálovatelná a v případě potřeby rozšiřitelná o další geografické oblasti. Společnost tedy vybrala dodavatele projektu a nastoupila cestu do cloudu.
PŘED ZAČÁTKEM PROJEKTU
• on-premise desktopová virtualizace na platformě Microsoft Remote Desktop Services a OS Win2008R2, která (mimo jiné) neposkytovala možnost rozvoje směrem k technologiím v public cloudu
Převzetí nepovedeného projektu
Naneštěstí se ukázalo, že původní dodavatel přistoupil k realizaci projektu poněkud akademicky. Podle prvních výsledků neodpovídal design cílového řešení realitě. Výkon cloudové infrastruktury byl nedostatečný a nedokázal zajistit plnou funkčnost virtuálního prostředí pro koncové uživatele.
Vedení Accace bylo zřejmé, že tenhle rozjetý vlak očekávání cestujících nenaplní. Jeho provoz by byl totiž příliš nákladný, rychlost pomalá a místo do cílové stanice by směřoval spíše do průšvihu. A tak zatáhlo za záchrannou brzdu.
Microsoft doporučil Accace, aby se obrátil na ORBIT, specialistu na Azure Virtual Desktop a jediného českého partnera s původní Advanced specializací AVD. Náš tým si projekt migrace do AVD převzal a pustil se do zkoumání „odstaveného vlaku“.
Čtyři fáze migrace do AVD
Redesign původního návrhu se rodil ve čtyřech krocích. Po úpravě zadání od klienta se migrace do AVD měla nakonec týkat šesti zemí se zhruba 700 zaměstnanci (ČR, Slovenska, Polska, Ukrajiny, Maďarska a Rumunska).
1) Hands-on analýza aktuálních AVD strojů s Windows 10 multi-session
Pročítání dokumentace nestačí. Klíčové firemní procesy jsme si osahali přímo za počítačem z pohledu uživatelů a správců. Díky zkušenostem s návrhy virtuálních prostředí pro koncové uživatele jsme v původně navržené architektuře identifikovali úzká hrdla a přizpůsobili jim design prostředí.
2) Kalkulace nového business case pro cílové řešení AVD
Nové kalkulace počítaly s provozováním cca 90 hostů („virtuálních počítačů“) a s těmito charakteristikami prostředí:
- Azure Virtual Desktop s Windows 10 Enterprise multi-session,
- specifická prostředí pro různé země,
- FS Logix profilové řešení,
- napojení na cloud-native služby Microsoft 365,
- možnost jednoduchého škálování dle aktuálních požadavků.
3) Optimalizace doručovaného image pro AVD stroje
Původní plány předpokládaly, že pro každou zemi bude vytvořen jeden image s konkrétními aplikacemi a nastaveními. Nakonec jsme se rozhodli pro přípravu jednoho univerzálního image, který dále přizpůsobíme regionálním potřebám.
4) Nasazení a lokalizace image v jednotlivých poolech AVD
Geograficky i jazykově odlišné lokality s sebou přinášejí řadu lokálních specifik, na které je nutné brát ohled. Proto jsme společný image přizpůsobili na míru každé zemi – např. volbou jazykové sady nebo doinstalováním konkrétních legislativních a účetních aplikací.
Princip Azure Virtual Desktop
(Zdroj: https://azure.microsoft.com/cs-cz/products/virtual-desktop/)
Očekávané i nečekané důsledky migrace do AVD
Ukázalo se, že i projekt v určité fázi realizace lze převzít a úspěšně dokončit. Nouzově zastavený vlak se nám podařilo znovu rozjet – žádoucí rychlostí a správným směrem – což Accace přineslo:
- standardizaci IT prostředí napříč zeměmi,
- jednoduchou a rychlou správu IT prostředí,
- snazší prosazování jednotné bezpečnostní politiky,
- snížení administrativní náročnosti při správě.
Správnost rozhodnutí migrace do AVD si společnost Accace potvrdila nečekaným způsobem krátce po dokončení projektu.
V únoru 2022, po ruském napadení Ukrajiny, začali ukrajinští zaměstnanci opouštět své zničené či ohrožené domovy a prchali do jiných evropských zemí. Díky centralizované správě AVD bylo relativně jednoduché je opětovně zapojit do pracovního procesu. Accace se tak namísto hledání technických řešení mohl naplno věnovat lidské rovině tragické události a další pomoci svým zaměstnancům.
(Zdroj: https://www.facebook.com/Accace.CzechRepublic)