Rozbujelá DIY excelová tabulka, desítky e-mailů a telefonátů, ze kterých hoří uštvanému DR managerovi ucho? Kdepak, ve slovenské Tatra bance realizovali disaster recovery (DR) testy mnohem chytřeji už před příchodem nástroje TaskControl. I přesto zjistili, že s jeho pomocí můžou koordinovat tři desítky ajťáků během víkendové akce ještě elegantněji.
DR TEST V KLIDU A BEZ NERVŮ? A MŮŽEME HO VIDĚT?
Je to již nějaký ten pátek, kdy jsme během projektu v Raiffeisenbank vyšlechtili nástroj pro real-time řízení změnových projektů. Od té doby se ukázalo, že nepůjde o aplikaci na jedno použití, ale o žádaného pomocníka v několika odvětvích. Neustávali jsme proto v jeho zdokonalování a dali mu název TaskControl.
Mnoho velkých společností zdolává hradbu pravidelného DR testu s klasickou výzbrojí: kupa telefonátů, společný chat, sdílená excelová tabulka, celonoční moře trpělivosti několika koordinátorů a snaha zvládnout stres a zabránit chaosu.
Jde o vyčerpávající, na chybu náchylnou práci, často bez možnosti zpětně optimalizovat proces DR testu. V Tatra bance byli naštěstí dál.
ÚSKALÍ INTERAKTIVNÍHO REAL-TIME MANAGEMENTU
IT administrátoři zde v k tvorbě disaster recovery plánů využívali Microsoft Project publikovaný do SharePointu. Snaha sladit funkcionality obou nástrojů měla za následek malá či větší úskalí:
- Administrátory bylo nutné zaškolit.
- Struktura všech úkolů DR plánu nebyla příliš přehledná.
- Distribuce zpráv mezi členy týmu byla komplikovaná a neobešla se bez ručního rozesílání notifikací a SMS zpráv.
- Skutečný průběh testů nebylo jednoduché trasovat.
- Kdokoliv mohl omylem označit úkoly za splněné, a narušit tak plynulost testu.
- Z výstupu DR plánu nebylo snadné získat protokol.
PŘECHOD NA TASKCONTROL
Příležitost ke zlepšení se objevila na společné schůzce DR managerů ve Vídni, kde si zástupci Tatra banky vyslechli od Raiffeisenbank jejich dobré zkušenosti s TaskControl. Když si při nejbližší příležitosti nechali aplikaci předvést, jejich zaujetí nepolevilo.
Jakmile jsme dostali zelenou, uspořádali jsme u zákazníka workshop, během kterého jsme účastníky detailně seznámili s fungováním TaskControl. Díky tomu nám mohl klient pomoci přizpůsobit aplikaci jeho vlastním požadavkům.
Vzhledem k přísným bezpečnostním opatřením bylo nutné TaskControl v prostředí zákazníka napojit na Active Directory bez přímého přístupu k administraci aplikačních serverů. Tento náročný krok jsme zvládli díky hladké komunikaci s administrátory Tatra banky.
Řídící plán DR testu obsahoval po aktualizaci respekt budících 1300 úkolů. Byli jsme zvědavi, jak se je podaří splnit během pilotního ostrého testu.
JEDNODUŠEJI, PŘEHLEDNĚJI, RYCHLEJI A BEZPEČNĚJI
Na test došlo už o měsíc později. A všichni zúčastnění si po něm pochvalovali zejména toto:
- TaskControl není třeba instalovat a jeho obsluha nevyžaduje náročné zaškolení.
- Struktura DR plánu je velmi přehledná, každý člen týmu může vidět pouze svou část úkolů.
- Automaticky rozesílané notifikace a SMS zprávy usnadňují koordinaci aktivit.
- DR koordinátor má volnější ruce pro včasné rozpoznávání problémů a jejich řešení.
- Úkol může označit za splněný pouze ten, komu přísluší.
- Výstup z plánu lze snadněji exportovat do protokolu.
- Předchozí plán jde snadno využít pro přípravu nového.
TaskControl nakonec v Tatra bance neobstál pouze v pilotním testování. Byl navíc dobře přijat koncovými uživateli a je od té doby pravidelně využíván při plánování a řízení dalších organizačně náročných projektů. V roce 2021 se například osvědčil při stěhování datacentra banky.