Rozhovor s Vítem Grossmannem: Zoo do cloudu nepatří
Co vzít s sebou do cloudu, co raději nechat před jeho branami a jak to vůbec zjistit? Vít Grossmann radí největším firmám, jak získat ty správné odpovědi a neprodělat na adopci cloudu kalhoty.
Určitě často odpovídáte na otázku: „Co je to cloud?“ Začněme ale netradičně: Co cloud není?
Cloud není kouzelné místo, kde zmizí všechny vaše (IT) problémy. To rozhodně ne. Cloud také není Someone else’s computer, jak nosí na tričku někteří vtipálci, když se šinou vytrhnout server z racku, proklínajíce firmu, že ještě není v cloudu.
Dobrá – a co tedy cloud vlastně je?
Podle mě je cloud způsob, jak dělám IT. Takzvaným „cloudovým chováním“ se učím od těch nejlepších: Cloud poskytovatelé se naučili absolutní efektivitě, automatizaci, škálovatelnosti, robustnosti a dalším „superschopnostem“. Abych navázal na předchozí otázku: Cloud též funguje jako lupa nebo zesilovač potíží mého současného IT.
Lupa? Zesilovač? Mluvíte v cloud šifrách?
To bych nerad. Zkrátka když nemáte v IT uklizeno, ale máte tam technologickou zoologickou zahrádku, kterou držíte nad vodou ručně, co instalace to unikát, tak jakýkoliv takový nestandard vás v cloudu stojí peníze. Na konci dne můžete skončit v režimu 50:50, kdy budete k provozu vašeho IT potřebovat dvě party: starou na zoo a novou na cloud.
To zní jako horor. Neměli bychom se tedy cloudu raději vyvarovat?
To by bylo přinejmenším zbabělé! Když se cloud dobře podchytí, vymyslí a naplánuje, dokáže přinést nemalé benefity. Platí to nejen v oblasti úspor, ale zejména v podpoře vašeho podnikání, škálovatelnosti byznysu, možnosti cokoliv si rychle vyzkoušet, rychle adaptovat, nebo naopak rychle opustit. Cloudové technologie vám taky pomohou „nezastarat“ – přinutí vás inovovat a takzvaně držet prst na tepu doby.
To už zní lépe, ale kde začít?
Startovací pozici určuje vyspělost IT ve vaší organizaci. Někoho tíží historické investice, jiného aplikace či odbornost IT kolegů. Proto jsme zvyklí začínat rychlým přezkumem IT vyspělosti společnosti a určením základních strategických cílů, kterých může v dohledné době 1–3 let dosáhnout. Tvorba takové cloud strategie se samozřejmě odvíjí od obchodních či existenčních ambicí a potřeb dané organizace.
Kdy bude cloud strategie úspěšná?
Když se zamyslíte nad spoustou otázek. Kde se nacházím a kam chci? Jak se připravit a zvládnout změnu? Jak to ovlivní mé zaměstnance, zákazníky a partnery? Kde mi to pomůže? Jaké znalosti a schopnosti pro takovou změnu potřebuji? A kde je vzít, když je nemám?
To je hodně otázek.
Ano. Ale za nimi přijdou odpovědi, včetně jasného plánu kudy se vydat, kam investovat čas, peníze a co vám to přinese – mimo jiné kolik ušetříte.
A kolik tedy ušetříme? A jsou na to důkazy?
Úspěšné implementace cloud strategií nám opakovaně potvrzují, že úspory přicházejí v horizontu 2–3 let pečlivé práce.
Cesta je cíl?
Částečně ano, je to cloud journey. Ale v tomto případě se vyplatí nezůstat v její půli. Chce to včas vyplout se správným kapitánem a neztroskotat. Tak přeji všem úspěšnou plavbu po oblacích a žádný útes!
Text vyšel v dubnu 2021 v příloze Hospodářských novin Magazín ICT Review