stran‎ 
slov
‎mítinků
měsíců

Cestou do cloudu nestačí jen vědět „kam kráčet“. Je třeba vědět odkud vůbec vyrážíme, kudy jít, jakým tempem i jak se na cestu připravit. A právě na tyto otázky odpovídá cloud strategie a roadmapa. Jeden takový komplet cestovních dokumentů si od nás nechala vypracovat Tatra banka na začátku své „cloud journey“.

„Prečo cloud stratégia s ORBITom? Cítili sme potrebu mať niečo viac ako len migračnú roadmapu. Chceli sme sa na cloud tému pozrieť globálnejšie, aby bola ‚nás všetkých‘ a nie len ITčkovým podkladom pre migrácie aplikácii.
Firma ORBIT nám priniesla širší pohľad na cloudovú tému aj z prostredia iných firiem. Pomohli nám naštartovať cloud journey rýchlejšie a riešiť témy efektívnejšie s cieľom nastaviť cloud ako inovatívnu platformu pre jeho odberat.“
Ivana Fabianová, Head of IT Application support, Tatra banka
Výbava Tatra banky do cloudu? Cloud strategie a roadmapa | ORBIT

Tatra banka na rozcestí

Tatra banka, aktuálně šestnáctinásobná slovenská banka roku, se za více než 30 let své existence vypracovala na středoevropského lídra v oblasti asset managementu a firemního i soukromého bankovnictví. Je součástí rakouské bankovní skupiny RBI Group a má důvěru jednoho milionu klientů.

V době, kdy Tatra banka obdržela od magazínu Global Finance ocenění pro World’s most innovative consumer digital bank za rok 2019, se již intenzivně zajímala o větší využívání cloudových služeb.

Motivovalo ji k tomu očekávání zrychlení dodávek klientům, využití inovativních technologií, zvýšení a podpora agility celé banky a v neposlední řadě i samo rakouské vedení, které definovalo cíle využití cloudu.

Quo vadis, Tatra banka?

Konkrétní podoba cloud strategie a roadmapy je pro každou společnost jiná. Vychází totiž z aktuálního stavu technologií, aplikací, IT týmů, procesů a bezpečnosti. I v případě Tatra banky z něj vzejde konkrétní sada pravidel, úkolů a v praxi realizovatelných cílů.

Po náročném několikakolovém výběrovém řízení svěřila Tatra banka vypracování cloud strategie a roadmapy ORBITu. Pokud víme, rozhodly v náš prospěch prokazatelné kompetence, dosavadní zkušenosti s tvorbou cloudových strategií a bytelný framework Cloud Journey, který jsme byli připraveni aplikovat na celý projekt.

Jak se tvořila cloud strategie a roadmapa

Půlroční projekt můžeme rozdělit do tří hlavních fází.

1) Assessment a identifikace úzkých míst

V první fázi jsme vyhodnocovali cloudovou vyspělost týmů a procesů, vhodnost aplikačního portfolia pro cloud a aktuální využití cloudových technologií. Platí, že čím je cloudová maturita (vyspělost) týmů a procesů organizace vyšší, tím lépe dokáže společnost cloud řídit, čerpat z něj benefity a zároveň minimalizovat rizika.

Cloudová vyspělost firmy | ORBIT

Jaká je cloudová vyspělost firmy a jak se určí? O tom pojednává tento článek.

Analýzou prošlo celé aplikační portfolio (z hlediska vhodnosti migrace do cloudu) a s ohledem na požadovanou cílovou cloud maturitu jsme identifikovali úzká místa v IT organizaci, procesech, architektuře a aplikacích.

Společně s IT týmem Tatra banky jsem analyzovali využití cloudových technologií AWS platformy a míru jejich adopce jednotlivými IT týmy. Jinými slovy jsme si v této fázi řekli, „kde jsme a kam kráčíme“.

2) Pojmenování a rozpracování oblastí pro implementaci cloudu (cloud focused area)

Druhá fáze projektu sestávala z více než 100 mítinků s jednotlivými týmy, při nichž jsme detailně diskutovali a realizovali jednotlivé agendy:

  • možnosti koexistence cloudu s on-premise IT,
  • přístup banky ke cloudu a pro co ho chce využít,
  • jak bude cloud podporovat agilní transformaci,
  • vytvoření cloudového týmu a jeho interakce s dalšími týmy IT,
  • nastavení landing zóny AWS a nezbytných procesů,
  • principy cloudové architektury (blueprinty) a preferované technologie,
  • blueprinty provozního a bezpečnostního monitoringu,
  • integrace DevOps s AWS a využití IaC (Infrastructure as Code),
  • PoC aplikací a automatizace nasazení.

Do této fáze se na obou stranách zapojilo dohromady asi 50 osob.

3) Formulování cloud strategie a roadmapy

Na základě kroků a cílů, které jsme si odsouhlasili v předchozí fázi, jsme nakonec pro Tatra banku formulovali finální znění cloudové strategie. Na ni navázala tvorba roadmapy – tedy detailního plánu, jak tuto strategii v následujících třech letech realizovat – včetně náročnosti realizace a nákladů.

Tvorba cloud strategie a roadmapy | ORBIT

Perlička ze zákulisí: na finální verzi cloudové strategie jsme bez nadsázky pracovali v režimu 24/7. Jeden z členů našeho týmu totiž pobýval v Thajsku a časový posun nám umožňoval nepřetržitou práci na dokumentu.

Cloud strategie a roadmapa vstupuje do života

Rozsah a komplexnost projektu nakonec vyústily v posunutí termínu dokončení projektu o dva měsíce, což naštěstí nebyl důvod k nespokojenosti klienta. Navrženou cloud strategii s jejími 292 stranami přijala Tatra banka za svou a začala se jí řídit. Následná migrace AWS aplikací probíhá také v souladu s cloud strategií.

Fyzické setkání celého realizačního týmu se podařilo zrealizovat až v závěru projektu, kdy opadla omezení spojená pandemií covid-19.

Cloud strategie splnila svůj účel a umožňuje Tatra bance efektivně využít především AWS cloud. Tatra banka a její IT tým je díky cloud strategii připravený na budoucí výzvy spojené s využíváním cloudových technologií (a to po technické, procesní, organizační, bezpečnostní i legislativní stránce). Rámec plynoucí ze strategie je a bude aktivně aplikován ve všech běžících cloudových projektech.

„Využití cloudu je pro Tatra banku klíčovým aspektem při podpoře inovací a zvýšení agility celé banky. Zároveň si vedení IT uvědomovalo, že adopce cloudu je velká změna v IT, na kterou je nutné se dobře připravit pomocí cloudové strategie a roadmapy.“
Lukáš Klášterský, Digital Principal Consultant,
Cloud strategie a roadmapa jako dokonalá výbava Tatra banky do cloudu | ORBIT

Chcete se o tvorbě cloud strategie i roadmapy dozvědět víc? Přečtěte si o ní v tomto článku naší Encyklopedie cloudu.